FAT ve FIT!

  • twitter2
  • facebook2

fat-fit-yazi

 

Son yıllarda medya ve sağlık uzmanlarından hemen her gün duyduğumuz kulaklarımıza küpe olan bir mesaj var: “Yağ kötüdür ve obezite bir salgındır!”. Bu yüzden de 2009 yılında yapılan ve Obezite Bülteni’nde yayınlanan bir araştırmanın sonuçları hiç de beklenildiği gibi olmamış ve bazı çevreleri rahatsız ettiğinden hasıraltına itilmiştir(1). Kanada ve Amerika bilim insanlarının ortaklaşa yürüttüğü bu araştırmada tam olarak 11.326 yetişkin insan 12 sene boyunca incelemeye alınmıştır. Bu araştırmada kilosu aşırı olan insanların ölüm oranları, kilosu normal olan insanlara göre %17 daha azdı. Aynı şekilde 2005 yılında Amerika’da yapılan bir başka araştırma benzer sonuçları vermişti(1). Ortalamanın birkaç kilo üzerinde yaşlılığa giren erkekler, normal kilodakilerden daha uzun yaşıyordu. Uzmanlar bu durumda hemen şişmanlığı sultanlık saymamak gerektiğini, yaşlı durumdaki insanların hastalık ya da sakatlıklarda kaybedebilecekleri kiloları nötrleyecek birkaç ekstra kilosunun aşırı obezlik ile karıştırılmaması gerektiğini yorumlarında belirtmişlerdi.

Doğru, bu sonuçlar hemen şişmanlığa yeşil ışık verildiğini göstermez. Ancak şişmanlık eşittir hastalık hipotezini sarsmaya yeter de artar bile. Nitekim Doktor Siff bu hipotezi sarsan belli başlı konuları şöyle özetlemiştir(2):

• Kilolu ya da yağ oranı yüksek olmasına rağmen bir insan fit olabilir

• Kardiyovasküler risk oranını arttıran asıl etken kişinin kilolu olup olmaması değil, kalp dolaşım ve solunum sistemlerinin performans halidir (fitness)

• Kardiyovasküler sistemi zinde olup da şişman olanların ölüm riski, zayıf ve fit olmayan insanlara göre yarı yarıya daha azdır

• Zayıflık, kardiyovasküler hastalıklara karşı iyi bir koruma sağlayamaz

Bu nedenle gözünüze ince görünen kadın ve erkekleri hemen “sağlıklı” ya da “fit” kategorisine koymamanız gerekiyor. Medya ve uzmanlar fazladan vücudunuzda taşıdığınız birkaç kilo için sizlere sürekli uyarılarda bulunup bir şeyler satmak için çabalamaya devam ede dursunlar, siz hep yukarıda bahsettiğim araştırmaları düşünerek biraz olsun kendinizle barışmalısınız. Egzersizi, kendinizi iyi hissettiğiniz ve vücut sistemleriniz ile günlük hayat arasındaki uyumu geliştirmesi için yapınız. Güzel bir uygulama, egzersizlerinizi yaparken kendinize “Bu benim yaşam kalitemi arttırıyor mu?” diye sormak olacaktır. Unutmayın, ölüm her şey demek değildir. Nasıl yaşadığınız daha önemli!

 

Referanslar:
1. Which Comes First, Cardio or Weights? Alex Hutchinson, Ph.D. 2011

2. Facts and Fallacies of Fitness, Mel C. Siff
 
 

author

Serkan Yimsel

İstanbul Teknik Üniversitesi Maden Mühendisliği Programı ve University of California Los Angeles Fitness Instruction Program mezunu olan Serkan Yimsel; American Council on Exercise Personal Trainer, Circular Strength Training USA, C.H.E.K. Institute Exercise Coach USA, NCEP Exercise Therapist Program USA, NSCA Personal Trainer USA, NASM Personal Trainer USA belgeleri sahibidir. Yinsel halen İstanbul Murat Maosai ve Sistem 11’de eğitim direktörü olarak görev yapmaktadır.